This is some text inside of a div block.

Stine Ytterstad fra Fiskebåt og Lødingen er blant de nye styremedlemmene i  Norges sjømatråd.

På den årlige generalforsamlingen i Norges sjømatråd ble fem nye styremedlemmer oppnevnt, mens to styremedlemmer fortsetter i to nye år.

– Regjeringen har store ambisjoner for sjømatnæringen. Det er Norges nest største eksportnæring, og en næring som hver dag bidrar til at sunn og god sjømat fra Norge havner på middagsbord verden over. Sjømatrådet gjør en viktig jobb sammen med næringa for å øke verdien av norsk sjømat, både i markeder vi allerede er inne i og nye vi vil inn i, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.


På Sjømatrådets generalforsamling ble Olav Holst-Dyrnes oppnevnt som ny styreleder, mens Gunvor Collier ble oppnevnt som ny nestleder. Stine Ytterstad, Ola Brattvoll og Anne-Beth Skrede ble oppnevnt som nye styremedlemmer. De eksisterende styremedlemmene Trond Tuvstein og Knut Helge Vestre ble gjenoppnevnt for to nye år.

– Det nye styret har bred og solid kunnskap om sjømatnæringen og andre områder som er viktige for å lose Sjømatrådet trygt gjennom turbulente tider. Dette kommer til å bli veldig bra. Samtidig vil jeg gi honnør til det avtroppende styret, med Marianne Johnsen i spissen i ti år. De har gjort en veldig god jobb og lagt et godt grunnlag for veien videre. Sjømatrådet er godt rustet til å møte utfordringene næringa står overfor, og til å styrke norsk sjømats sterke internasjonale posisjon, sier fiskeri- og havministeren.


Om Norges sjømatråd

* Norges Sjømatråd AS (Sjømatrådet) er 100 % eid av staten ved Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Fiskeri- og havministeren er selskapets generalforsamling.
* Sjømatrådets virksomhet finansieres av en lovpålagt markedsavgift på eksport av norsk sjømat.
* Selskapet har hovedkontor i Tromsø. Selskapet har i alt 87 ansatte og er representert i 13 land med utekontorer.
* Selskapets hovedformål er å øke verdien av norsk sjømat i etablerte og nye markeder verden over i samarbeid med aktørene i sjømatnæringen og videre bidra til kunnskap om sjømat i Norge.
* Selskapets verdiskapingsområder er å bidra til markedsadgang, markedsinnsikt, markedsføring av norsk sjømat, skape PR og ha beredskap rundt eventuell negativ omtale av norsk sjømat i utlandet.
* Selskapet foretok i 2024 markedsinvesteringer i 27 land for 630,6 mill. kroner fordelt på markedsinvesteringer (486,5 mill. kroner), markedsinformasjon (25,8 mill. kroner), informasjon og kriseberedskap (9,5 mill. kroner) og markedsadgang (2,2 mill. kroner). Øvrig beløp ble brukt til kostnader knyttet til selskapets fysiske tilstedeværelse i utlandet og arbeid og aktiviteter i regi av disse.

Nyheter
No items found.