This is some text inside of a div block.

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 91,8 mill. kroner til 346,8 mill. kroner. Dette skal dekke økningen i avgiften i 2022. Det betyr at fiskeflåten får kompensert for økningene i CO2-avgiften, og dette har vært Fiskebåt sitt hovedkrav til statsbudsjettet.

Jan Ivar Maråk, assisterende direktør i Fiskebåt har sett nærmere på budsjettallene som omfatter fiskeflåten. Under følger en orientering om de mest relevante avgiftene i statsbudsjettet for 2023.

CO2-avgiften
Regjeringen foreslår et nytt kraftig hopp i CO2-avgiften fra kr 2,05 pr liter til kr 2,53 pr liter. Dette utgjør en økning på 48 øre, og er i samsvar med den opptrappingsplanen som er forventet frem til 2030.  Regjeringen kommenterer at utslipp fra fiske på fjerne farvann på 300.000 tonn ved en feil ikke er omtalt som utslipp som verken er ilagt kvoteplikt eller avgift i tidligere års budsjetter. Avgiftsfritaket på fjerne farvann opprettholdes, Regjeringen kommenterer også muligheten til å bunkre avgiftsfritt utenfor territorialgrensen, og etterpå bruke dette drivstoffet i avgiftspliktig farvann. Regjeringen konkluderer med at dette foreløpig har et lite omfang, men skriver at Finansdepartementet vil se nærmere på muligheten til å kreve opp avgift ved innførsel av drivstoff som er i fartøyets drivstofftanker. Vi har foreløpig ikke funnet noe i forhold til forslaget om å endre definisjonen for fjerne farvann.


Kompensasjonsordningen for fiskeflåten for CO2-avgiften
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til kompensasjonsordningen for fiskeflåten med 91,8 mill. kroner til 346,8 mill. kroner, som skal dekke økningen i avgiften i 2022. Det betyr at fiskeflåten får kompensert for økningene i CO2-avgiften, og dette har vært Fiskebåt sitt hovedkrav til statsbudsjettet. Regjeringen varsler også at de vil vurdere endringer i forskriften i samråd med innspillene fra næringen.

Grunnavgiften på mineralolje
Regjeringen foreslår å kutte grunnavgiften på mineralolje med 80% fra kr 1,76 til kr 0,36. Dette vil i liten grad hjelpe skipsfart som er fritatt for grunnavgiften. Fiskeflåten betaler grunnavgift ved bunkring, men får den refundert gjennom GFF. Endringen innebærer at fiskeflåten slipper å forskuttere så store beløp som tidligere.

Kontrollavgift
Regjeringen foreslår å videreføre kontrollavgiften på 0,22%. Den foreslår også å videreføre fritaket for fartøyer under 15 meter.

Avgift på viltlevende marine ressurser
Regjeringen foreslår å videreføre en avgift på viltlevende marine ressurser på 0,42% av førstehåndsverdien i 2023. Denne avgiften ble innført i tilknytning til behandlingen av den første Kvotemeldingen, og som erstatning for en statlig kvotebank.

Andre avgifter
Fiskeriforskningsavgiften videreføres på 1,35%, og vi legger til grunn at også forskningsavgiften og eksportavgiftenvidereføres på dagens nivå. Når det gjelder NOx-avgiften foreslås regjeringen at den prisjusteres fra årets avgift på kr 23,79 pr kg NOx. For våre medlemmer er avgiften til NOx-fondet mer relevant, og denne vil sannsynligvis øke med 50 øre til kr 11,- pr kg.  i 2023. De som betaler høy sats (oljenæringen) ligger an til å få en avgift på 17 kr pr kg. Styret i NOx-fondet skal behandle dette spørsmålet i neste uke.

Tilskuddsordning for kystrekeflåten
Regjeringen foreslår å bevilge 21 mill. kroner til ei ekstraordinær tilskuddsordning for kystrekeflåten. Det er enda ikke klart hvordan tilskuddsordningen skal innrettes.

Redusert produktavgift i 2023
Produktavgiften i 2023 foreslås redusert med 0,1% til 2,0%. Beregningene er basert på at førstehåndsverdien det skal betales produktavgift av blir 25,6 milliarder kroner i 2023. Videre at det går med 80 mill. kroner til ordningen med dagpenger til arbeidsløse fiskere, og 94 millioner kroner til kollektiv tilleggstrygd for sykepenger.

Les også:

10 millionar til forsking i polhavet

Nyheter
No items found.