This is some text inside of a div block.

Fiskeridirektoratet har økt gebyrsatsene for ervervstillatelse med 400 prosent på et år. – Vi er kritisk til at det blir gjort så store endringer uten at dette har vært underlagt en offentlig høringsprosess, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.


Bakgrunnen for den kraftige økningen i gebyrsatsene skal være forbedret tidsregistrering hos Fiskeridirektoratet. Ifølge direktoratet var finansieringsgraden for søknader om ervervstillatelser så lav som 20 prosent i 2022. Gebyrsatsene ble oppjustert med 60 prosent i 2023, med unntak for fartøy under 15 meter uten spesiell tillatelse eller årlig deltakeradgang. For å nå målet om tilnærmet kostnadsdekning, ble det i forbindelse med endringer i statsbudsjettet for 2024 for Nærings- og fiskeridepartementet foreslått å øke gebyrsatsene med ytterligere 200 prosent for alle fartøygruppene i 2024. Sammenlignet med gebyrnivået ved inngangen til fjoråret er økningen dermed på 400 prosent.

Bør få anledning til å uttale seg

- Vi har forståelse for at gebyrer indeksreguleres i tråd med den generelle kostnadsøkningen i samfunnet, men mener disse økningene langt overstiger det som kan aksepteres som økning fra et år til et annet. Fiskebåt er kritisk til at en så stor økning i gebyrsatsene ikke har vært gjenstand for en offentlig høringsprosess, hvor departementet nærmere redegjør for bakgrunnen for slik økning, og hvor de berørte i næringen får anledning til å uttale seg, sier Maråk.

Audun Maråk, adm.direktør i Fiskebåt. Foto: CF Wesenberg.

Skal ikke betale mer enn kostnaden

Ifølge rundskriv R-112/2015 skal gebyrer har et begrenset statsfinansielt formål. Begrensningen ligger i at mottakeren ikke skal betale mer enn kostnaden av å produsere og levere tjenesten. For å sikre riktige satser for gebyrer, skriver Fiskeridirektoratet på sine nettsider at de holder løpende oversikt over beregningene som ligger til grunn for satsene.

- Fiskebåt stiller spørsmål ved om anslått tidsbruk i forbindelse med behandling av de gebyrbelagte søknadene samsvarer med reell tidsbruk i disse sakene. Fiskeridirektoratet benytter i stor grad standardiserte maler ved utarbeidelsen av vedtak. Dersom estimert tidsbruk er reell, bør Fiskeridirektoratet vurdere tiltak for å effektivisere saksbehandlingen, fremfor å foreta en så drastisk økning av gebyrene, sier Maråk.

Store omstillinger i flåten

Maråk viser til at den norske fiskeflåten står foran store omstillinger for å imøtekomme fremtidens miljø- og klimakrav.

- Et stadig økende kostnadsnivå i form av økning av avgifter, ileggelse av tyngende miljøavgifter, økende rentenivå og nedgang i kvotene for de fleste fiskeslag, vil medføre store fremtidige utfordringer for den norske fiskeflåten. Nærings- og fiskeridepartementets økning av gebyr for behandling av søknader hos Fiskeridirektoratet vil ytterligere forverre situasjonen for alle flåtesegmenter i fiskeflåten, sier Maråk.

Fiskebåt anmoder nå Nærings- og fiskeridepartementet om å revurdere økningen i de nevnte gebyrene, og i det minste begrense økningen til det som kan be begrunnes i den alminnelige økningen i konsumprisindeksen.

Nyheter
No items found.