Havforskningsinstituttet har i dag frigitt foreløpige resultater fra maitoktet i Norskehavet. Og resultatene for norsk vårgytende sild (nvg) og kolmule ser bra ut.
Det årlige toktet registrerer nettopp de to artene, og mengden sild registrert på toktet var cirka 16 prosent høyere enn under fjorårets tokt. Silda var dominert av fireåringer, femåringer og tiåringer, skriver Havforskningsinstituttet.
Det ble registrert cirka 17 prosent mer kolmule enn under fjorårets tokt. Her er bestanden dominert av ett- og toåringer. Toktet ble gjennomført i perioden 28. april til 26. mai med fartøy fra Storbritannia, EU, Island, Færøyene og Norge.
Siden mange er interesserte i resultatene, går forskerne nå ut med en foreløpig toktrapport.
Den offisielle rapporten fra toktet med kvalitetssikrede data blir publisert i begynnelsen av oktober som vedlegg til rapporten fra ICES-arbeidsgrupppen WGWIDE.
Kort om det internasjonale Norskehavstoktet i mai (IESNS)
- Toktet dekker et havområde fra 62 grader nord (mellom Stad i Norge, Færøyene og Island) til linjene mellom Island, Jan Mayen, Bjørnøya og Fugløya nord for Tromsø.
- Forskerne bruker ekkolodd og trål langs forhåndsbestemte kurslinjer.
- Toktet har blitt gjennomført årlig siden 1996, altså i 30 år, og er én av datakildene i bestandsburderingen av norsk vårgytende sild.
- Forskerne undersøker også kolmule, plankton og næringssalter, miljøgifter og hydrografiske forhold.
- Årets tokt startet i sør den 28. april, og ble avsluttet i nord rett sør for Bjørnøya den 26. mai.
