This is some text inside of a div block.

- Luftforsvarets 330-skvadron bør ta over redningshelikopterbasen i Tromsø. Det er også i tråd med hva stortinget tidligere har bestemt, men nå vurderer regjeringen videreføre privat drift av basen, sier Tor Are Vaskinn, avdelingsleder i Fiskebåt.

Stortinget vedtok i 2021 at basen i Tromsø, som i dag drives av et privat kanadisk selskap, skulle tas over av Luftforsvarets 330-skvadron, og ha samme nivå som øvrige statlige baser ved overtakelse. Nå vil regjeringen utrede videre sivil drift ved redningshelikopterbasen i Tromsø, og dermed ikke benytte opsjonen på kjøp av ytterligere seks redningshelikopter av typen SAR Queen. Denne opsjonen går ut den 1. januar 2026. Hvis ikke den benyttes vil det trolig både ta lengre tid, og bli mer kostbart å skaffe slike helikoptre senere.

Forventer at regjeringen snur

Alle de 16 SAR Queen helikoptrene som Norge har kjøpt er utstasjonert på respektive baser. Dersom redningshelikopterbasen i Tromsø skal overtas av Luftforsvaret slik det er forutsatt, må Norge benytte seg av opsjonen om å kjøpe de seks helikoptrene.

- Fiskebåt Nord forventer derfor at opsjonen på kjøp av SAR Queen benyttes og at basen i Tromsø tas over av Luftforsvaret, når kontrakten med den sivile operatøren går ut, sier Vaskinn.

Han understreker at selskapet CHC har gjort en god jobb og raskt etablert en fungerende redningstjeneste i Tromsø, men det er en innebygget begrensning i tjenesten siden helikoptrene som benyttes har kortere rekkevidde, lavere fart og mindre kapasitet, enn helikoptrene som Luftforsvaret benytter.

Avgjørende for et vellykket oppdrag

- Til sjøredning kan egenskapene til SAR Queen være helt avgjørende for et vellykket oppdrag. Den norske fiskeflåten opererer i Norges Økonomiske Sone, i fiskevernsonen ved Svalbard og Jan Mayen og i internasjonale områder som Smutthavet og Smutthullet. I all slags vær. Sist vinter opererte 15-20 snøkrabbefartøy i et område øst av Hopen, helt opp mot iskanten, 350 nautiske mil fra nærmeste norske havn. Store deler av året er det hundrevis av norske fiskere som har sitt arbeide i Barentshavet. Ved ulykker eller sykdom i dette området, tar det svært lang tid å få hjelp. En styrking av redningshelikoptertjenesten er derfor svært viktig for alle fiskere, sier Vaskinn.

Helikopteret har til en hver tid med nødvendig utstyr. Foto: Odd Krsitian Dahle/Fiskebåt.

Spesialtilpasset

Han får også full støtte fra Svein Tore Pettersen, som er tidligere sjef for 330 skvadronen. Han sier at de nye SAR Queen er det beste en kan få av redningshelikopter - ikke minst i forhold til rekkevidde, sensorkapasitet og utstyr som kan tas med på et redningsoppdrag. Luftforsvaret har også sammen med produsenten tilpasset og utstyrt helikoptrene slik at de skal fungere mest mulig optimalt under ekstreme forhold.

- Helikoptrene AW101 SAR Queen er valgt etter en grundig statlig anskaffelsesprosess nettopp fordi den gir større rekkevidde, har god kapasitet uavhengig av værforhold, og har bedre løfteevne enn alternative helikoptertyper. Helikopteret er nå innført ved alle statlige baser – totalt seks i landet, men bare to i nord (Bodø og Banak). For en landsdel med de største avstandene, tøffest vær og svært høy aktivitet innen fiskeri, havbruk, olje/gass og cruise, er det ikke tilstrekkelig, sier Pettersen.

Helikoptrene AW101 SAR Queen er noe av det beste en kan få av redningshelikopter. Foto: Odd Kristian Dahle/Fiskebåt.

Handler om liv og helse

Pettersen understreker at dersom opsjonen som nå ligger inne ikke brukes, vil senere anskaffelser bli både dyrere og mindre standardiserte. Samtidig vil Tromsø miste en unik anledning til å ha fullverdig kapasitet.

- Det handler om liv og helse for fiskere, sjøfolk, turister og befolkningen langs hele kysten, og om Norges evne til å håndtere alvorlige hendelser i nord i en mer urolig sikkerhetspolitisk tid, sier Pettersen.

Fiskebåt Nord krever nå at Stortinget følger opp vedtaket fra 2021, og forventer at opsjonen på kjøp av SAR Queen benyttes og at basen i Tromsø tas over av Luftforsvaret, når kontrakten med den sivile operatøren går ut.

Les også;

Les kronikken til Svein Tore Pettersen, tidligere sjef 330 skvadronen i Nordnorskdebatt

Styrk redningsbereskapen i nord, Jan Roger Lerbukt, leder i Norges Fiskarlag


Etablering av ny redningshelikopterbase i Tromsø og felles operasjon med Sysselmannens helikoptertjeneste
Prop. 85 S (2020-2021)

Nyheter