This is some text inside of a div block.

Behovet for å kunne tilpasse driften i flere fartøygrupper vil øke i 2026, som følge av ytterlige nedgang i kvotenivåene. Det viser en rapport fra selskapet Stakeholder, som er skrevet på oppdrag av Norges Fiskarlaget.

Stakeholder fikk i oppdrag å belyse behovet for – og mulige konsekvenser av midlertidige driftsordninger i utvalgte fartøygrupper. I rapporten blir det konkludert med at rekordhøye fiskepriser har ført til at resultatene for 2025 kommer til å være på linje med resultatene for 2024. Stakeholder påpeker imidlertid at behovet for tilpasninger i flere fartøygrupper vil øke i takt med nedgangen i kvotenivåene.

Her kan du lese hele rapporten fra Stakeholder.

Hovedfunn i rapporten

  • Pelagisk trål vil få et svært svakt resultat i 2026, hvis man forutsetter at prisene holdes konstante. Den forslåtte nedgangen i makrellkvotene på 70 prosent vil ramme pelagisk trål svært hardt økonomisk.  
  • Konvensjonelle havfiskefartøy har i mange år vært i en svak økonomisk situasjon, og har dermed størst risiko for at noen dårlige år kan gi varige reduksjoner i antall fartøy (strukturering).  
  • Torsketrål og seitrål er ikke ut til å bli like hardt rammet av kvotenedgangen som fartøygruppene ovenfor, blant annet siden snabeluer også er en del av kvotegrunnlaget.
  • Kystfiskeflåten vil i mye mindre grad påvirkes av kvotereduksjonen mellom 2025 og 2026, på grunn av beskyttelsesordningene av denne flåtegruppen ved lave kvotenivå: trålstigen (torsk), sildestigen og «kvotegulv» som får effekt ved lave kvotenivå på makrell og nordsjøsild.  
  • Innføring av en midlertidig driftsordning vil kunne få betydelige positive effekter for lønnsomheten for fartøy/rederi som velger å benytte seg av en slik ordning.
  • Fiskeindustrien på land vil merke nedgangen i mengden landet fisk som følge av kvotereduksjonen på om lag 50 prosent samlet for alle arter mellom 2021 og 2026. Effekten på total landet kvantum er noe usikkert, men en midlertidig driftsordning vil antagelig gi en jevnere leveranse av råstoff som følge av at sesongen strekkes.
  • Den forventede kvotereduksjonen vil redusere fiskeflåtens aktivitet i 2026 og dermed også redusere drivstoffbruket og direkte klimagassutslipp. En midlertidig driftsordning vil kunne gi ytterligere positive klimaeffekter.
Nyheter
No items found.