This is some text inside of a div block.

- Det er i alles interesse å gjenoppbygge makrellbestanden, men det er samtidig viktig at ikke næringen og markedet ødelegges i gjenoppbyggingsprosessen. Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike kvoterådet fra det internasjonale havforskningsråde, ICES, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.

Fiskebåt har sendt et brev til Nærings- og fiskeridepartementet der synspunktene blir presentert.

Fiskebåt peker på flere forhold som tilsier at det finnes et betydelig handlingsrom for forvaltningen:

  • Gytebestanden (SSB) er ikke dramatisk redusert – den estimeres til å falle med 13 prosent fra 2024 til 2025.
  • Selv med et pessimistisk syn på rekrutteringen, så må kvoten over 600 000 tonn i 2026 for at gytebestanden ikke skal vokse fra 2026 til 2027.
  • Rådet viser at det er et stort handlingsrom for forvalterne når kvoten for 2026 skal fastsettes. Blant annet vil relativt store endringer i kvoten gir små utslag i gytebestanden.

Fiskebåt viser ellers til at ICES selv har presentert en rekke fangstalternativer for 2026, hvor flere av dem gir en bærekraftig utvikling i bestanden. Arbeidsgruppens opprinnelige forslag åpner for en kvote på minst 306 702 tonn, som vil sikre både bærekraft og en gradvis gjenoppbygging av bestanden.

– Det er viktig å understreke at det foreslåtte kvotekuttet i stor grad skyldes endringer i metodikk og referanseperioder, ikke faktiske endringer i bestanden. Dette gir forvaltningen et reelt handlingsrom, og Fiskebåt oppfordrer til å benytte dette handlingsrommet for å sikre en balansert og ansvarlig forvaltning, sier Maråk.

Maråk synes det er uheldig at ikke ICES benyttet dette handlingsrommet, istedenfor å avgi et kvoteråd som undergraver ICES legitimitet.

Fiskebåt anbefaler at kvoten for 2026 settes til minimum 306 702 tonn, i tråd med ICES arbeidsgruppens opprinnelige forslag. Dette vil bidra til å dempe de økonomiske konsekvensene for næringen, samtidig som det legger til rette for en bærekraftig utvikling av makrellbestanden.

Under følger lenke til brevet som Fiskebåt har sendt til Nærings- og fiskeridepartementet.

Nyheter
No items found.