Aktuelt fra Fiskebåt

Nyheter

Tyske Friesenkrone foredlar norsk sild

Fiskeforedlingsbedrifta Friesenkrone i Marne i Nord-Tyskland foredlar norsk sild. Fabrikken produserer 300 forskjellige produkt.
Nyheter

ICES med nye kvoteråd

Det internasjonale råd for havforskning (ICES) har i dag kommet med diverse råd for bestander i norske havområder for 2024. ICES har suspendert Russland og gir på nåværende tidspunkt ikke råd for fellesbestandene i Barentshavet.
Nyheter

Noreg og Storbritannia einige om makrellavtale for 2023

- Eg er svært glad for at Noreg og Storbritannia har blitt einige om ein avtale om forvalting av makrell for 2023, seier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap). Makrell er økonomisk sett ein viktig bestand for Noreg, og ligg som nummer to etter torsken. Alt i alt vil norsk kvote for 2023 bli på 245 688 tonn etter kvotebytte og overføringar frå 2022.
Nyheter

Enighet om havvind-kjøreregler

Det er enighet om prinsipper for sameksistens mellom havvind og fiskeri. Offshore Norge og fiskeriorganisasjonene har nå lagt frem anbefalinger for sameksistens mellom havvind og fiskeri.
Nyheter

ECOFIVE kåra til Ship of the Year 2023

Trålaren Ecofive er kåra til Ship of the Year 2023. Den prestisjetunge prisen blei kunngjort på Nor-Shipping-messa på Lillestrøm, med både kronprinsen og fiskeriministeren til stades.
Nyheter

Sjømateksporten reddet av svak kronekurs

Norge eksporterte sjømat for 13,1 milliarder kroner i mai. Dette er en økning på 816 millioner kroner, eller sju prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.
Nyheter

Kraftig økning i kvoterådet for nordsjøsild

Havforskerne anbefaler en totalfangst på inntil 532 166 tonn i 2024. Det er en økning på 28,3 prosent sammenlignet med 2023.
Ytringer

Havvind – russisk rulett med statlige midler og fiskeriressursene

Den 25. april leverte NVE en rapport hvor de har identifisert 20 områder langs kysten til produksjon av mer enn 30 GW havvind. Dette tilsvarer strømforbruket i Norge i dag. Områdene dekker totalt 54000 km2, like stort som Innlandet fylke, skriver Nina Rasmusen og Audun Maråk i dette innlegget.
Nyheter

Kielferga slipper krav om biodrivstoff, mens fiskeflåten må bruke det

- Det er uforståelig at for eksempel Kiel-ferga som daglig går inn og ut Oslofjorden er fritatt for omsetningskravet for avansert biodrivstoff, mens et fiskefartøy som fisker ved Canada, ved Grønland eller langt nord i Barentshavet er omfattet.