Storbritannias aller beste leverandører av fish & chips sparte ikke på lovordene da de fikk tilbringe en dag om bord på Holmøy-rederiets fabrikktråler «Langøy» i Vesterålen.
Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) har bestemt at fritaket for CO2-avgift for fiskefartøy i utenriks fart opphører. Det betyr at det ikke lenger blir adgang til å bunkre avgiftsfritt i Norge for fart til utenlandsk havn.
- Den havgåande fiskeflåten leverer topp kvalitetsprodukt året rundt. Det sa Audun Maråk i Fiskebåt, då han møtte fiskeriministeren og leiinga i departementet for å nettopp å snakke om kvaliteten på norske fiskeprodukt.
Det er nå endelig avklart at suspensjonen av MSC-sertifikatet for lange og brosme skjer fra 20. juli. For lange gjelder dette fangst tatt i ICES område 1 og 2 (nord for 62N), mens det for brosme også gjelder i område 4 og 6 foruten 1 og 2, det vil si både nord og sør om 62N.
Fiskeribladet mener på lederplass at Norge må redusere sine andeler av kolmule. Forsåvidt ikke overraskende, kystens næringslivsavis har jo inntatt det samme standpunkt i andre ressurskonflikter, skriver Audun Maråk i dette innlegget.
Da åpenhetsloven trådte i kraft, måtte fiskebåtrederier, som Nye Giske Havfiske fra Ålesund, kartlegge leverandørkjeden for å sikre respekt for menneskerettigheter og arbeidsforhold, en utfordring særlig for små selskaper.