Hele 270 deltagere var påmeldt da Norges sjømatråd torsdag inviterte italiensk og norsk sjømatnæring til seminar i Milano. – Vi er kjempefornøyde med interessen, og dette er en viktig arena for å pleie kontakten med dette viktige markedet, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer.
For første gang har Sjømatrådet holdt et felles arrangement som tematisk går mot de to største og markedsledende norske råvarene til Italia.
En rekke innledere fra både norsk og italiensk side delte informasjon og kunnskap om laks og tørrfisk, der også klippfisk og saltfisk er en del av pakken.

Drøyt 200 deltok fra italiensk side, og fra Norge var det om lag 60 som tok turen. Fra norsk side var det i hovedsak produsenter og eksportører til stede, samt at åtte organisasjoner i næringa deltok.
Delte innsikt
Benedicte Nielsen fra Norges Råfisklag var en av dem som deltok med innlegg under seminaret. Hun forklarte prisutvikling og delte markedsinnsikt slik at italienerne bedre kan forstå kvoteutvikling og fiskepriser. Hun påpekte også det tette samarbeidet mellom myndighetene og salgslagene i forvaltningen av ressursene og om havforskernes rolle i norsk fiskeriforvaltning.
Du kan se hele programmet hos Sjømatrådet.

Viktig møteplass
Sjømatseminaret i Milano beskrives som en særdeles viktig møteplass.
– Dette er en effektivt og god måte å nå våre samarbeidspartnere i Italia på, sier Christian Chramer, og får støtte for det av kollega Tom-Jørgen Gangsø.
De to siste årene har han vært Norges sjømatråds utsending til Italia. Gangsø er sammen med en italiensk kollega Norges ansikt utad på alt som gjelder sjømat fra Norge.
Det italienske markedet er veldig oppdelt, og Tom-Jørgen Gangsø har bidratt til å etablere en rekke nye samarbeid med både enkeltaktører og kjeder, både innenfor dagligvarehandelen og innen restaurantsektoren. Han omtaler dette som et viktig grep for å opprettholde og utvikle Norges markedsposisjon i Italia.
Lære om markedet
Organisasjonene i sjømatnæringen benyttet for sin del arrangementet til å få mer innsikt i det italienske markedet, med representanter fra Fiskarlaget, Fiskebåt, Sildelaget, Råfisklaget, Pelagisk Forening, Sjømatrådet, Sjømatbedriftene og FHF.

-Kunnskap, innsikt og det å forstå sjømatnæringen helt frem til forbrukeren er en viktig kompetanse, sier informasjonsleder Jan-Erik Indrestrand i Norges Fiskarlag.
– Vi som arbeider i næringen, på alle nivå, trenger å forstå hele verdikjeden. Vi gjør en bedre jobb når vi glitrer i hvert vårt ledd. Da blir sluttresultatet også godt, mener Indrestrand.
Det er Sjømatrådet som markedsfører sjømat i utlandet på vegne av norske fiskere og oppdrettere.
-Vi har deltatt på seminaret og blitt kjent med italienske sjømatkolleger. Vi har også fått innsikt fra våre egne. Torsdag formiddag var det spennende å få høre en annen nordmanns fortelling fra arbeidet «Tørrfisk fra Lofoten» gjør på vegne av 10 produsenter i det italienske markedet, sier Indrestrand.
Olaf Johan Pedersen har siden 2019 bodd og arbeidet i Italia og arbeidet med å bygge videre på det minst tusenårige samarbeidet mellom Norge og Italia på tørrfisk. Italia er den tredje største økonomien i EU og Pedersen brenner for å formidle kjennskap til hvordan fisken i Norge produseres for dette viktige enkeltmarkedet. Han snakker språket og forteller at mange italienere faktisk blir overrasket av at tørrfisk på hjell er slik all tørrfisk tørkes; utendørs i all slags vær og vind.
-Mange tror bildene av tørrfisk på hjell bare er for reklamens del.

– «Tørrfisk fra Lofoten» er et samarbeid som støttes med helt nødvendige midler fra både Råfisklaget og Sjømatrådet. Vår ambisjon er å ha et langsiktig markedsarbeid for å sikre og videreutvikle anseelse og betalingsvilje for produktet, forklarte Pedersen før han gikk inn i et eget møte med importører og kolleger fra Italia.
I bildet over viser han frem et skilt som restauranter med «Tørrfisk fra Lofoten» på menyen setter opp ved sin dør, samt en del av det markedsmateriellet som er utviklet for Italia.
Råfisklaget deltok for øvrig også i det nevnte møtet for å dra veksler på at Benedicte Nielsen var en del av den norske delegasjonen. Hun kunne slik bidra med innsikt fra salgslagets erfaringer direkte med denne viktige kundegruppen i Italia.

Invitert på butikken
Sjømatrådet inviterte også oss nordmenn med på butikken, for å se hvordan samarbeidet de har med to av de store kjedene gjøres for å selge norsk sjømat.
Italienerne ønsker tilgang til ferske varer i alle ledd. Supermarkedene vi besøkte hadde et enormt utvalg av alt fra bakervarer til kjøtt, og ikke minst sjømat i sitt ferskvareutvalg.

-Laks og produkter av torsk står for det aller meste av den norske eksporten til Italia, men slik jeg ser det, er det absolutt muligheter for å utvide med mange nye arter, sier Tom-Jørgen Gangsø.
I bildet over markeres sjømatavdelingen av en hai. Det er kanskje ikke tilfeldig, fordi italienerne spiser også faktisk en del pigghå. Dette er en av artene som Gangsø mener det er åpning for å tilby fra Norge på det italienske markedet.
Haaland og sport
Italienere generelt er veldig interessert i sport, og kanskje spesielt i fotball. Norges sjømatråd har det siste drøye året samarbeidet med Erling Braut Haaland om promotering av norsk sjømat.
Det er landskamp mot Italia på Ullevål fredag og Fiskarlagets utsendte har ikke sjekket om det er tilfeldig eller ikke, men Haaland var i alle fall veldig synlig i begge de butikkene vi besøkte. Både torsk og laks ble behørig markedsført av en norsk fotballspiller iført landslagsdrakt.

Christian Cramer tok for øvrig sjansen på å spå under sin åpningssekvens på sjømatseminaret.
Han gjettet at den gode dialogen mellom våre to land nok ville fortsette selv om Norge skulle klare å slå Italia i landskampen fredag kveld.
Den som lever, får se.
