- Det vil ikke være mulig å oppnå målene som myndighetene satte seg, da de lukket for hvem som kan fangste snøkrabbe. Det er rett og slett for mange som har sluppet inn, mener Fiskebåt.
- Fiskeflåten treng godt, sikkert og fungerande utstyr for å ivareta evakuering i polare farvatn dersom ulykka først skulle vere ute. Dagens løysingar er uhaldbare, ifølgje Magnar Reigstad, som har utvikla ein heilt ny type livbåt.
Kyrre Dale tar over som administrerende direktør i Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag (SUROFI). Dale tar over etter Sveinung Flem som går av med pensjon etter 20 år.
- Norske myndigheter må ta initiativ overfor EU for å få til en samordning av klimapolitikken for fiskeflåten. Det skriver Fiskebåt i et innspill til Energi- og miljøkomiteen.
Havforskarar trur nok dei har funne ei forklaring på kvifor verdas største sildebestand har flytta seg nordover. Forklaringa er eit «kollektivt hukommelsestap», ifølge forskarane.
April ble en god måned for makrelleksporten som økte i verdi med 79 millioner kroner, eller 38 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Det er en vekst i volum på 11 prosent, melder Norges sjømatråd.
Fiskebåt inviterer sammen med Sør-Norges Fiskarlag, Norges Fiskarlag og Pelagisk Forening til et åpent teamsmøte om sameksistens mellom fiskeri og seismikk. Møtet blir torsdag 15. mai kl. 10:00 - 11:30.
Skattedirektoratet foreslår å nekte fiskeflåten å bunkre avgiftsfritt i Norge som skip i utenriks fart. – Dette vil virke mot sin hensikt og vil føre til økte utslipp av klimagasser, skriver Fiskebåt i et høringssvar til Skattedirektoratet.
Fiskebåt mener at den største klimagevinsten vil kunne oppnås gjennom endringer i strukturpolitikken og gjennom ordninger som gir større kvotefleksibilitet. Det kommer fram i et innspill til Nærings- og fiskeridepartementet og Fiskeridirektoratet.