This is some text inside of a div block.

- Norske myndigheter må ta initiativ overfor EU for å få til en samordning av klimapolitikken for fiskeflåten. Det skriver Fiskebåt i et innspill til Energi- og miljøkomiteen.

Stortingspolitikerne skal nå behandle regjeringens forslag til «Klimamelding 2035 – på vei mot lavutslippssamfunnet». Fiskebåt sine hovedkrav til politikerne er følgende;

• At det tas et initiativ overfor EU for en samordning av klimapolitikken overfor fiskeflåten
• At fiskeflåten også i Norge inntil videre fritas for CO2-avgift
• At NOx-avtalen videreføres i 2028-2030

I notatet blir det vist til at norsk villfisk er en klimavinner som konkurrerer i et globalt marked.

- For hver kg villfisk fisk som landes fra norske fiskefartøyer går det i gjennomsnitt med bare 0,2 liter marin gassolje. Ingen andre norske matprodusenter av animalsk protein, verken i landbruket eller i havbruksnæringen, er i stand til å konkurrere med dette. En klimapolitikk som gjør fiske ulønnsomt og reduserer norske fiskefangster er derfor dårlig klimapolitikk, og det er dårlig næringspolitikk, skriver Fiskebåt i innspillet.

Halvparten av de norske utslippene er nå innenfor et felleseuropeisk kvotesystem, og det planlegges å utvide kvotesystemet til nye sektorer frem mot 2035. Fiskerinæringen er sterkt konkurranseutsatt, men er likevel plassert i ikke-kvotepliktig sektor.

- Med en høy og økende CO2-avgift står norske fiskefartøyer overfor vesentlig høyere klimakostnader enn våre konkurrenter. Stortinget bør derfor umiddelbart ta initiativ til at klimapolitikken overfor fiskeflåten blir samordnet i EØS-området. I likhet med annet konkurranseutsatt næringsliv trenger også fiskeflåten like konkurransevilkår med de vi konkurrerer med, skriver Fiskebåt i innspillet.


Her kan du lese hele innspillet til Energi- og miljøkomiteen.

Nyheter