Skattedirektoratet foreslår å nekte fiskeflåten å bunkre avgiftsfritt i Norge som skip i utenriks fart. – Dette vil virke mot sin hensikt og vil føre til økte utslipp av klimagasser, skriver Fiskebåt i et høringssvar til Skattedirektoratet.
Skattedirektoratet foreslår i høringsnotatet å avgrense fritaket fra CO2-avgift for skip i utenriksfartmot fiske- og fangstfartøy ved å endre forskriften som regulerer avgiftene. Direktoratet mener at avgiftsmotivert fart til utenriks havn ikke er i samsvar med intensjonen til fritaket, og viser til at dagens ordning fører til økte utslipp av CO2 fra fiskeflåten.
Fiskebåt er enig i at det er uheldig at norske fiskefartøy i økende grad bunkrer avgiftsfritt som skip i utenriksfart. Dette fører til ekstra gangtid til fiskefeltene og økte utslipp av klimagasser.
- I tillegg fører ordningen til at fiskeflåten må betale ekstra havneavgifte til havnemyndighetene i andre land. Fiskebåt mener imidlertid at løsningen som Skattedirektoratet foreslår, med å stenge fiskeflåten ute fra adgangen til å bunkre avgiftsfritt i Norge som skip i utenriks fart, på mange måter vil gjøre vondt verre, og herunder føre til økte utslipp av klimagasser, skriver Fiskebåt.
Omfattende konsekvenser
Fiskebåt mener at konsekvensene av Skattedirektoratets forslag vil være langt mer omfattende enn det direktoratet indikerer i høringsnotatet, og det ikke nødvendigvis er fiskeflåten som blir hardest rammet. Det blir blant annet vist til at fiskeflåten vil kunne tilpasse seg innstrammingen gjennom å bunkre i utlandet, eller fra bunkersbåter utenfor territorialfarvannsgrensen.
- Dette er en utvikling som ingen ønsker, og spesielt gjelder det økte bunkringer til havs med den forurensningsfaren det innebærer, skriver Fiskebåt i høringssvaret.
Fiskebåt skriver videre at det er urettmessig at Skattedirektoratet utelukkende går etter å ramme fiskeflåten gjennom sitt forslag, og viser til at det ikke er noen forskjell mellom fiskefartøyer og andre fartøyer når det gjelder å tilpasse seg gjeldende regelverk for å unngå avgifter eller omsetningskrav.
Sterkt konkurranseutsatt
Det blir også vist til at den norske fiskerinæringen er sterkt konkurranseutsatt, og trenger på samme måten som andre konkurranseutsatte næringer likeverdige konkurransevilkår med konkurrenter i andre land. Per i dag er det ingen av nabolandene som pålegger fiskeflåten klimaavgifter.
Fiskebåt signerte i desember i fjor en klimapartnerskapsavtale med regjeringen, der målet er å halvere utslippene fra innenriks skipsfart og fiske i 2030 sammenlignet med utslippene i 2005.
- Dette er en ambisiøs utfordring, og alle gode krefter må spille på lag om ambisjonene skal nås. Et særnorsk avgiftsregelverk som tvinger fiskeflåten til å bunkre utenlands eller til havs vil redusere norske utslipp, men er ikke den løsningen som næringen ønsker, skriver Fiskebåt.
Her kan du lese hele høringssvaret fra Fiskebåt.