Aktuelt fra Fiskebåt

Nyheter

Fiskebåt er kritisk til nye regler for prøvetaking av industrifangster

- Prøvetaking etter pumping og avsiling vil kunne reduserer kvaliteten og presisjonen på de biologiske dataene som ligger til grunn for ressursforvaltningen. Det skriver Fiskebåt i et høringssvar til Fiskeridirektoratet.
Nyheter

Enige om sildekvote for 2026

Kyststatene er enige om totalkvoten for nvg-sild for 2026. Kvoten øker med 33 prosent sammenlignet med 2025.
Nyheter

- Fiskeripolitikken må endres for å nå klimamålene

- Det ligger et stort potensial for å redusere klimagassutslippene gjennom å liberalisere fiskeriregelverket. For å redusere klimagassutslippene er det også nødvendig å diskutere strukturpolitikken i fiskeflåten, sa fagdirektør Jan Ivar Maråk, da Næringskomiteen på Stortinget i dag hadde åpen høring om regjeringens forslag til statsbudsjett.

Fiskebåt ønsker å utvide område for dispensasjon

Fiskebåt ønsker å utvide området for dispensasjon fra fjordlinjene til sildefiske, til også å gjelde innenfor fjordlinjene i Loppa og Hasvik.
Nyheter

- Større fartøy bør få fiske sild innenfor fjordlinjene

Fiskebåt ber Fiskeridirektoratet om dispensasjon fra forbudet mot at fartøy over 15 meter får fiske sild innenfor fjordlinjene.
Nyheter

Statsbudsjettet: Redusert produktavgift - gjennomslag for Fiskebåt

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å redusere produktavgiften til 1,6% i 2026, fra dagens 2%. Dette er en sak som Fiskebåt har arbeidet med i flere år, og er dermed en liten seier.
Nyheter

Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgifts-politikk

- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
Nyheter

Kvotenedgang fører til økt behov for driftsordning

Behovet for å kunne tilpasse driften i flere fartøygrupper vil øke i 2026, som følge av ytterlige nedgang i kvotenivåene. Det viser en rapport fra selskapet Stakeholder, som er skrevet på oppdrag av Norges Fiskarlaget.
Nyheter

Snøkrabbekvoten for 2026 er klar

Nærings- og fiskeridepartementet har fastsatt totalkvoten for snøkrabbe i 2026 til 12 336 tonn. Det er i tråd med anbefalingen fra Havforskningsinstituttet, og er 389 tonn lavere enn i 2025.