- Etterlatte installasjoner kan utgjøre en betydelig risiko for marint liv – både gjennom forsøpling, men også ved eventuelle uhell og utslipp på grunn av kollisjon med fartøy til havs. Reglene for oppdrydding er mangelfulle, skriver Fiskebåt i et brev til Energidepartementet.
Fiskebåt mener at havenergiloven med tilhørende forskrifter ikke gir tilstrekkelig forutsigbarhet for aktørene om hva som blir gjeldende på området ved endt drift, herunder hvem som skal ta kostnaden for å rydde etter at driftsperioden på havvindanleggene er over.
Må ha sikkerhet
Regelverket gir heller ikke tilstrekkelig sikkerhet for andre interessenter til havs om at havvindanlegg faktisk kommer til å bli fjernet i fremtiden, skriver Fiskebåt til Energidepartementet.
- Fiskebåt ber nå myndighetene om å starte starte arbeidet med å gjennomgå og utarbeide ytterligere rammeverk på området, som sikrer fremtidig opprydding av utrangerte vindturbiner og tilhørende infrastruktur til havs. Det bør også vurderes en praksis med bindende konsesjonskrav til opprydding og fjerning av anlegg. Her bør det også inngå et pålegg til utbyggerne om å ha på plass en sikkerhetsstillelse. Dette kan være innbetalinger til et fond eller tilsvarende innretning som sikrer fremtidig dekning av kostnadene ved nedrigging og forsvarlig håndtering av installasjonene og materialene i fremtiden, skriver Fiskebåt.
Fiskebåt understreker at dette vil være avgjørende for å sikre en tillitsvekkende og bærekraftig utvikling av havvind på norsk sokkel, og for å ivareta både miljø og næringsinteresser.
Trenger store areal
Den norske fiskeflåten trenger store og tilgjengelige arealer for å utøve sin virksomhet. Fiskebåt ser derfor med bekymring på at det per i dag ikke fremstår å foreligge et helhetlig, betryggende og forutsigbart system eller rammeverk som sikrer det økonomiske og praktiske ansvaret for slik nedrigging og opprydding. Erfaringer fra olje- og gassnæringen, akvakulturnæringen og internasjonale vindkraftprosjekter både på land og til havs viser at svakt eller uklart regelverk, og manglende eller uklare krav i tillatelser om opprydding, tilbakeføring og finansiell sikkerhetsstillelse kan føre til at kostnader og miljøbelastning veltes over på staten og blir et problem for samfunnet.
- Areal er en knapphetsressurs, og vi må sikre tilbakeføring av areal til andre interesser og næringer til havs, når disse ikke lenger benyttes til kraftproduksjon. Etterlatte installasjoner kan også skape navigasjonsfare og være en trussel mot sikkerheten til fartøy som opererer i området, skriver Fiskebåt.
