- Regjeringens forslag til CO2-avgift for fiskeflåten vil ikke redusere karbonlekkasjen fra fiskefartøyene. Tvert imot vil forslaget føre til at enkelte fartøy som tradisjonelt fisker i nære farvann, heretter vil se seg tjent med å ta en fangst i fjerne farvann i løpet av turen for å få redusert avgiftsbelastningen. Det skriver Fiskebåt i sitt høringssvar til Skattedirektoratet.
Det er i stortingsproposisjonen om - Skatter og avgifter 2026, at det forslås å innføre en ny CO2-avgiftssats for mineralolje, naturgass og LPG, til fartøy som driver fiske og fangst i både nære og fjerne farvann. Den nye satsen foreslås satt mellom den generelle CO2-avgiftssatsen (4,42 kroner per liter) og den reduserte satsen for fiske og fangst i fjerne farvann (1,11 kroner per liter), og vil gjelde for fartøy som fisker både innenfor og utenfor 250-milsgrensen på samme tur.
God intensjon, men...
Ifølge regjeringen vil en slik sats kunne øke insentivene til å bunkre i Norge, og redusere risikoen for karbonlekkasje. Dersom færre fartøy velger å gå via utenlandsk havn for å unngå norsk CO2-avgift, vil det etter regjeringens syn også føre til en mer effektiv utnyttelse av fiskeflåten, og gi lavere utslipp fra næringen.
- Fiskebåt er positiv til regjeringens intensjon om å tilby en redusert avgiftssats for fartøy som fisker både i nære og fjerne farvann. Fiskebåt har lenge påpekt det urimelige i at et fartøy som stort sett fisker i fjerne farvann, har fått full avgift på hele turen dersom det har tatt én fangst innenfor avgiftsgrensen. Dette var spesielt uheldig når fangster i fjerne farvann ikke ble omfattet av kompensasjonsordningen for CO2-avgift for fiskeflåten. Et godt eksempel på dette var en situasjon der en rekke reketrålere ble presset ut av fjerne farvann og inn nære farvann på grunn av drivis, og dermed ble pålagt full CO2-avgift for hele turen dersom de fortsatte fisket i nære farvann. Full CO2-avgift for en reketur på dette tidspunktet ville gjort turene direkte ulønnsomme, skriver Fiskebåt i høringssvaret.
Mangler alternativ
Fiskebåt mener den foreslåtte reduserte avgiftssatsen for fiske i nære og fjerne farvann ikke er svaret på hverken fiskeflåtens eller bunkersanleggenes utfordringer med dagens klimapolitikk.
-Fiskeflåten har i dag ikke noe reelt alternativ til fossilt drivstoff, og det vil være situasjonen de nærmeste årene, og vi ser allerede konsekvensene av dagens klimapolitikk. Vi får tilsynelatende nasjonale kutt, men i realiteten økte globale utslipp. Kombinasjonen av særnorske CO2-avgifter og et omsetningskrav for biodrivstoff tvinger fiskeflåten til utlandet for å redusere avgiftstrykket, og for å kunne konkurrere med fiskeflåten i landene rundt oss.
Regjeringen varslet i klimastatus og -plan en gjennomgang av klimatiltakene overfor fiskeflåten for å sikre at klimapolitikken bidrar til globale utslippskutt. Vi mener at regjeringen burde avventet konklusjonen i den varslede evalueringen før nye virkemidler overfor fiskeflåten blir tatt i bruk, skriver Fiskebåt i høringssvaret.
Her kan du lese hele høringssvaret fra Fiskebåt.
