- Det ligger et stort potensial for å redusere klimagassutslippene gjennom å liberalisere fiskeriregelverket. For å redusere klimagassutslippene er det også nødvendig å diskutere strukturpolitikken i fiskeflåten, sa fagdirektør Jan Ivar Maråk, da Næringskomiteen på Stortinget i dag hadde åpen høring om regjeringens forslag til statsbudsjett.
Å gjøre store endringer i fiskeripolitikken er omstridt, men det er allerede satt i gang arbeid for å se på klimaeffekten av ulike fiskerireguleringer. I innlegget viste Maråk til at det også bør gis større oppmerksomhet rundt frakt av fisk med fly for å nå ut i markendene.
- Villfisk er klimavennlig og proteinrik mat, og i samsvar med FNs bærekraftmål er det viktig å høste tilgjengelige norske fiskeressurser i havet. Klimapolitikken må derfor ikke gi som resultat at norske fiskekvoter blir stående igjen ufisket i havet, sa Maråk til næringskomiteen.
I innlegget var han også innom at norsk fiskerinæring er sterkt konkurranseutsatt, og Fiskebåt mener at norske fiskefartøyer må gis tilnærmet like rammevilkår med de land vi konkurrerer med, også i klimapolitikken. Det meste av konkurranseutsatt industri i Norge er inkludert i EUs klimakvoteordning (EU-ETS), og får dermed like konkurransevilkår. Fiskeflåten tilhører ikkekvotepliktig sektor, og blir derfor omfattet av den særnorske CO2-avgiften.
- Havgående fiskefartøyer er mobile og trenger normalt ikke bunkre oftere enn annenhver måned. Dette gir fartøyene en stor grad av fleksibilitet i forhold til hvor de bunkrer. Særnorske avgifter og omsetningskrav for biodrivstoff i Norge vil føre til at fiskefartøyene som kan det velger å bunkre i andre land, eller til havs. Dette er en dårlig løsning som bidrar til økte utslipp og karbonlekkasje. Økte bunkringer i utlandet og til havs svekker samtidig driftsgrunnlaget for bunkersstasjonene langs kysten, og vil føre til nedleggelser. Dette vil svekke beredskapen langs kysten. Det er også en reell fare for større landinger av norsk fisk i utlandet, og at fartøyene i større grad kjøper servicetjenester i utenlandske havner, sa Maråk til stortingsrepresentantene.