This is some text inside of a div block.

Bunker Oil har fått kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff allerede dagen etter at nytt avgiftsregimet ble innført. Fiskeflåten drar nå til utlandet for å bunkre, sier Maren Kleven Fox i Bunker Oil.

Det nye avgiftssystemet ble innført fra 1. juli og innebærer at den norske fiskeflåten er pålagt å betale omfattende CO2-avgift, noe konkurrentene fra andre land slipper, selv om de fisker i de samme områdene og selger fisken i de samme markedene.

Fra og med 1. juli blir det bare gitt fritak for norske fiskefartøy som bunker i utenlandsk havn, eller fra bunkersbåt utenfor 12 nautiske mil fra grunnlinjen. Fiskebåt har ved flere anledninger pekt på at dette kan føre til flere uheldige konsekvenser, der fartøyene velger å bunkre i utlandet og da også gjerne leverer fangsten i utenlandsk havn.

For Bunker Oil, som har anlegg langs hele kysten, er endringen dramatisk og har allerede ført til omfattende kanselleringer.

- Konsekvensene for bunkringsanlegg langs kysten er allerede dramatiske og i Bunker Oil har vi iløpet av dagen 2.juli hatt kanselleringer på 1,5 million liter. Gode kunder gjennom mange år kommer inn på kontorene og takker for samarbeidet, de har rett og slett ikke råd til å bunkre i Norge lengre. Det blir kroken på døra. Hvis dette ikke snur i løpet av sommermånedene, må vi sende ut permitteringsvarsel i august. Dette vil slukke lysene i mange hus nordpå, sier Maren Kleven Fox, driftsdirektør i Bunker Oil i en pressemelding.

Store konsekvenser

Fox peker på at konsekvensene av vedtaket kan bli store for kysten.
 
- Vi finner det oppsiktsvekkende at Finansdepartementet velger å gjennomføre denne endringen på kort varsel, samtidig som det er flertall på Stortinget for å frita fiskeflåten for CO2-avgift. Konsekvensene vil bli store for kystsamfunnene og næringen langs kysten vår, samtidig som dette vil føre til negative klimakonsekvenser, sier Fox.

Klimatiltak

CO2 ble i sin tid innført for å stimulere fiskeflåten til å gå over til mer klimavennlig drivstoff, men ennå ligger slike alternativer langt fram i tid, og det er derfor ikke realistiske alternativer for store deler av flåten. Dette blir også påpekt fra flere næringsorganisasjoner i høringene som har vært rundt denne avgiften.

Størst konsekvenser i nord

Bunker Oil har tankingsanlegg langs hele kysten. I Troms og Finnmark utgjør havfiskeflåten hovedtyngden av volumet og bortfall av denne vil true driftsgrunnlaget for alle våre anlegg i Troms og Finnmark med unntak av Tromsø, skriver de i pressemeldingen.

- Tallene taler for seg selv med dagens kanselleringer av 1,5 millioner liter der fartøyene reiser til Shetland, Færøyene og bunkrer fra tankskip i havet.  Vi ser nå på et mulig scenario der vi klarer å stå igjen med ett anlegg i Tromsø og ett i Ålesund. Finnmark klarer vi ikke å bære uten havfiskeflåten. Våre tankanlegg leverer drivstoff også til forsvaret, og fungerer videre som hoved-hubber for forsyning av drivstoff ut til mindre kystsamfunn - sjarker og kystflåten, samt stasjoner for drivstoff til industri, entreprenører og de som trenger drivstoff i sitt virke. I nord er det store avstander og et sårbart distribusjonsnettverk. Nedleggelse av våre anlegg vil ha større ringvirkninger i nord. Vi er bekymret for lokalsamfunnene og drivstoffberedskapen i Finnmark først og fremst – både for forsyning av Forsvaret og for flåten og matforsyning, sier Fox.

Danskene slipper

Samtidig som norske myndigheter strammer inn har danskene gått motsatt vei. Der kompenseres danske og utenlandske (inkludert norske) fiskere med 100 prosent av CO2 avgiften.
 
- Siden fiskeri er grunnstammen i mye av det som skjer av verdiskapning langs kysten vil også annen virksomhet bli berørt av manglende oppdrag til havfiskeflåten. En tråler i norske havner bidrar til verdiskapning gjennom levering av fangst til fiskemottak, reparasjoner (verft, elektrikere osv.), proviant med mer. Ved at fartøyene nå søker utenlandsk havn for bunkringer er det nærliggende at andre leveranser til fartøyene også vil bli utført i utenlandsk havn. Vi håper at myndighetene ser konsekvensen av denne beslutningen og snarest reverserer denne forskriftsendringen før uopprettelig skade skjer, sier Fox.

Les også;

Strammer inn regelene for CO2-avgift

Politisk fleirtal for å fjerne CO2-avgifta for fiskeflåten

Nyheter