- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
Regjeringen vil øke CO2-kompensasjonen for fiskeflåten med 140 millioner kroner, til 640,4 millioner kroner, og utvide ordningen til også å gjelde fiske i fjerne farvann. Regjeringen varsler også en videreføring av ordningen og gjennomgang av regelverket.
- Intensjonen med kompensasjonsordningen er god, men bevilgningen er fortsatt vesentlig lavere enn avgiftsbelastningen ved å bunkre i Norge. Vi mener at den norske fiskeflåten må ha samme avgiftsregime som landene rundt oss, som vi konkurrerer med. Vi fisker i stor grad i de samme områdene, og selger fisken i de samme markedene. Fiskebåt mener at den beste løsningen vil være å samordne klimaavgiftene for fiskeflåten med EU og landene rundt oss. Det er slik vi oppfatter det et flertall på Stortinget for å frita fiskeflåten for CO2-avgift, som følge av at det enn så lenge ikke finnes alternative drivstoff tilgjengelig, sier Maråk.
Maråk viser også til at villfanget fisk er noe av den mest klimavennlige maten en kan spise, med et ekstremt lavt klimaavtrykk per kilo ferdig vare.
- Vi er veldig opptatt av å gjøre fiskeflåten enda grønnere, men da må vi ha et system som stimulerer til, og gir muligheten til det. Vi har inngått et klimapartnerskap med regjeringen og innledet et samarbeid med klimastiftelsen ZERO for å de beste løsningene. Økte avgifter har ingen effekt så lenge der ikke er alternativ til fossilt drivstoff. Det kan til og med virke mot sin hensikt, avslutter Maråk.