Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å redusere produktavgiften til 1,6% i 2026, fra dagens 2%. Dette er en sak som Fiskebåt har arbeidet med i flere år, og er dermed en liten seier.
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
Behovet for å kunne tilpasse driften i flere fartøygrupper vil øke i 2026, som følge av ytterlige nedgang i kvotenivåene. Det viser en rapport fra selskapet Stakeholder, som er skrevet på oppdrag av Norges Fiskarlaget.
Nærings- og fiskeridepartementet har fastsatt totalkvoten for snøkrabbe i 2026 til 12 336 tonn. Det er i tråd med anbefalingen fra Havforskningsinstituttet, og er 389 tonn lavere enn i 2025.
- Sjømat er en strategisk ressurs – både for nasjonal beredskap og global matsikkerhet. Sjømaten må derfor få en tydeligere plass i fremtidens norske matsystem enn det som har vært tilfelle til nå. Det skriver Fiskebåt i et innspill til Matsystemutvalget.
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.