I sitt innlegg i Fiskeribladet 22. juli forsøker Geir Stuve Rommetveit å etterlate et inntrykk av at Fiskebåt og havfiskeflåten snor seg og misbruker CO2-kompensasjonsordningen på bekostning av kystflåten. Det er selvsagt ikke tilfelle. Sannheten er i realiteten stikk motsatt, skriver Audun Maråk i dette innlegget, som er et tilsvar til Geir Stuve Rommetveit.
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
- Etter at Norge besluttet å listeføre de russiske fiskeriselskapene Norebo og Murman Seafood i tråd med EUs sanksjoner, er det enkelte som frykter et sammenbrudd i det norsk-russiske fiskerisamarbeidet. Mange ser det også som uheldig at innskjerpingen skjer samtidig som torskebestanden er i dårlig forfatning, skriver Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt i dette innlegget.
Statssekretær i Finansdepartementet Torgeir Micaelsen (Ap) seier til NRK at regjeringa vil vurdere både korleis, og i kva grad det skal bli gitt kompensasjon til fiskebåtane gjennom kompensasjonsordninga når statsbudsjettet for neste år blir utforma.
Storbritannia hadde størst verdivekst på norsk torsk i første halvår, med en økning i eksportverdi på 145 millioner kroner, eller 26 prosent, sammenlignet med første halvår i fjor. Eksportvolumet til Storbritannia endte på 7 496 tonn, noe som er 10 prosent lavere enn første halvår i fjor.
Bunker Oil har fått kanselleringer på 1,5 millioner liter drivstoff allerede dagen etter at nytt avgiftsregimet ble innført. Fiskeflåten drar nå til utlandet for å bunkre, sier Maren Kleven Fox i Bunker Oil.